donderdag 13 mei 2010

Geef ons de gulden terug!


Ik heb heimwee naar de gulden. De euro heeft alleen maar ellende gebracht. Dat begon al bij de invoering van de Europese munt toen alles in één klap duurder werd. Een plotselinge prijsverhoging die we te danken hadden aan brokkenbankier Gerrit Zalm, die de gulden tegen een onvoordelige koers inwisselde voor de euro. Ja gillen was dat met Gerrit, zoals we op de foto zien, maar het lachen is mij ondertussen wel vergaan.

Want nu gaan we geld overmaken aan landen die bijna failliet zijn, omdat ze van hun begroting de afgelopen jaren een zooitje hebben gemaakt. Ze krijgen een lening die misschien nooit wordt terugbetaald. Pff... en dat alleen maar om de euro te redden.

En die rotmunt is nog lelijk ook.

Met weemoed denk ik terug aan die mooie papieren guldenbriefjes, geweldig vormgegeven door Jaap Drupsteen en Ootje Oxenaar. In het buitenland werden mensen jaloers wanneer je wapperde met een tientje of een biljet van vijfentwintig. Ze konden hun ogen niet geloven: wat een mooie briefjes, zo modern vormgegeven!

Ik heb heimwee. Heimwee naar de snip, naar die prachtige zonnebloem op het biljet van 50 en naar het vuurtorentje op het biljet van 250. Ik heb heimwee naar de gulden...
Ik wil de gulden terug!

De Nederlandsche Bank hield niet van grapjes

Het tien gulden biljet (ontworpen door Drupsteen)



De Snip (ontworpen door Oxenaar)



De Zonnebloem (ontworpen door Oxenaar)



En de Vuurtoren (ontworpen door Oxenaar)

5 opmerkingen:

  1. Ja, de gulden moet terug. Ben het met bovenstaande reacties eens. Ik zie de komende jaren nog meer landen in "nood" komen zoals nu in Griekenland is gebeurd. En van die leningen afbetalen komt ook niets van want toen de Euro ingevoerd werd zijn er ook "strakke" afspraken gemaakt die dus niet nageleefd zijn!
    Nee, wij hebben als Nederland altijd een goede en betrouwbare "munt" gehad (de gulden) omdat wij een betrouwbare economie hebben. Economisch en wat betreft inport en export is het ook altijd prima verlopen, ook toen alle landen nog hun eigen munteenheid hadden. Dus dat gewets van de Jager klopt ook niet.
    Nee mensen laten we de hand weer in eigen boezem steken en niet mee tenonder gaan.
    De Euro eruit!! Liever gisteren nog dan morgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, ik moest er bijna van huilen, ben het voor de zoveelste keer weer eens zó met je eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, ha! Wat een fijn idee dat er ergens iemand is die het altijd met me eens is. Nou ja, tot nu toe dan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Niet zeuren... jullie hebben gewoon heimwee naar de gulden. Wen nou maar aan die euro want de gulden komt nooit meer terug en dat is maar goed ook. Met dat gejammer breng je de gulden niet terug hoor! ik was het met jullie eens toen de euro werd ingevoerd maar ik ben er nu al aan gewend. Nu de gulden terug brengen is slecht voor de economie we kunnen nou eenmaal niet meer terug....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anoniem 6 mrt 2012. Terug kan altijd. Is ff moeilijk, maar erna kunnen we op onze eigen voorwaarde verder. Maar dat is niet wat de elite wil. Dat zijn namelijk landverraders.....

    BeantwoordenVerwijderen