dinsdag 3 augustus 2010

Inception avant la lettre


Geen idee of het aan mezelf lag, maar van Inception heb ik nauwelijks iets begrepen. Oké, het ging over dromen, en 'dromen in dromen', maar verder kom ik niet als ik de film wil na vertellen. En ondanks dat heb ik toch met plezier zitten kijken. Vooral naar de actie-scènes en special effects waar de film vol mee zit.
Het mooist vond ik de beelden van 'de gedroomde stad'. De stad die hoofdrolspeler Leonardo di Caprio samen met zijn vrouw in de film heeft gecreëerd. Bijna op het eind van de film zien we die griezelig realistisch in elkaar storten. De stad implodeert en is langzaam aan het vergaan.

Op de schilderijen van de Duitse schilder Stefan Hoenerloh zijn soortgelijke steden te zien. In eerste instantie lijken het bestaande plekken. Maar wat direct opvalt is dat er geen mens op de doeken voorkomt en dat de gebouwen architectonisch wel erg bijzonder zijn. Ze zijn imposant, sommigen zijn smal en hoog en voor de bewoners niet op de meest logische manier ontworpen. Ze zien er verweerd uit en hebben een geschiedens achter de rug. Misschien doen de schilderijen nog het meest aan Oost-Europese steden denken. Steden die ooit een 'bloeiperiode' hebben gekend maar die al geruime tijd in verval zijn geraakt.

Maar het eerste vermoeden is natuurlijk waar, want de steden bestaan niet, het zijn fantasiesteden, bedacht in het hoofd van de schilder en prachtig vastgelegd op het doek. Een soort Inception avant la lettre...






Website Stefan Hoenerloh
Trailer Inception

Geen opmerkingen:

Een reactie posten