vrijdag 20 mei 2011

Sentimental journey


Foto van een eetkraampje voor het Beijing Railway Station in China. De foto maakt een gevoel bij me los, want wat zou ik graag dáár willen zijn. Vooral op het moment waarop de foto is genomen: tijdens de schemering. Ik heb er ooit zelf gelopen, misschien wel rond hetzelfde tijdstip en waarschijnlijk is het daarom dat ik zo'n sterk gedachtensprongetje maak.

Daar in Beijing ben je als Europeaan altijd een vreemde. Nooit één van hen, ver weg van iedereen die je kent. Opvallend maar anoniem loop je over straat.

Als ik naar de foto kijk, lijkt het alsof we op weg zijn naar ons hotel. We kijken om ons heen en verbazen ons over het leven dat hier dag en nacht door lijkt te gaan. Gelaten of gehaast bewegen Chinezen zich over straat. We lopen met de stroom mee, ruiken de geur van eten, en verlangen naar de douche in ons hotel en naar het zachte bed, waar we straks in een diepe slaap zullen vallen.

Ik maak het allemaal mee als ik naar de foto kijk.



• Meer foto's op de site gokatayama

Geen opmerkingen:

Een reactie posten