dinsdag 22 november 2011

Pech


'Stranded' is een serie foto's van automobilisten die met pech langs de kant van de weg staan. Als ik de foto's bekijk bekruipt me een machteloos en bedreigd gevoel. Want mensen met autopech zitten in een positie waar je zo min mogelijk in terecht wilt komen. Je bent een bezienswaardigheid voor het voorbijrazende verkeer, en vaak kun je niets anders doen dan wachten. Wachten op hulp. Je voelt je machteloos en bent afhankelijk van degene die meer verstand van auto's heeft dan jij, en die hopelijk onderweg is om je te helpen. In het enkele geval dat ik pech had, voelde ik me ook nog eens een prooi, zo opvallend en onbeschermd langs de kant van de weg. Een hulpeloos en makkelijk doelwit voor iedereen die kwaad wil doen. Het zaadje voor die angstgedachte werd eeuwen geleden ergens in de hersenen gelegd toen hulpeloosheid in the middle of nowhere écht levensbedreigend was. Griezelige films geven dat zaadje anno nu regelmatig water zodat het nooit verdwenen is.

Een andere foto die bij mij een sterk gevoel oproept is die van de man die met een jerrycannetje poseert voor de camera. Je ziet ze wel eens lopen langs de snelweg met zo'n jerrycan. Ze zijn op weg naar de pomp, da's duidelijk. De gestrandde auto passeerde je kilometers geleden. Wanneer je een paar minuten later het station voorbij raast denk je terug aan die wandelaar, en weet je dat die - op het punt waar je hem zag - nog een lange afstand voor zich had. Wandelen is leuk, maar een benzinewandeling wil je niet maken.

Autopech is een onverwachte onderbreking van je reis, een vervelende en soms angstige onderbreking waarvan je wilt dat die zo snel mogelijk achter de rug is. We willen weer instappen, de autodeuren dichtdoen, de motor starten en verder rijden. We willen weer de weg op. We willen naar huis.

Bekijk de complete serie op de site van fotografe Amy Stein






Geen opmerkingen:

Een reactie posten