donderdag 16 februari 2012

De boekenkast van Maartje Wortel


Maartje wie? Uuh, Maartje Wortel. Oké een big shot is ze nog niet in literatuurland maar dat gaat ongetwijfeld veranderen want de recensies van haar debuutroman Half Mens zijn lovend. Van Maartje (mag ik Maartje zeggen?) hebben we twee boekenkastfoto's gevonden: de eerste komt uit de Volkskrant, de tweede stond in de VPRO-gids. Op beide foto's zien we haar in casual outfit zitten voor een zelfgetimmerde boekenkast. Een kast met stevige houten planken waarop ze haar boeken in keurige stapeltjes heeft neergelegd.
Helaas zijn beide foto's erg low-res, dus het aantal titels dat we konden lezen is beperkt. Aanvullingen op dit korte leeslijstje zijn natuurlijk weer welkom.

Foto 1
(klik op de afbeelding voor een vergroting)


Foto 2
(klik op de afbeelding voor een vergroting)


Foto 1
We beginnen met een tijdschirft:
1 Mister Motley - Kopstoot

2 Sylvia Plath - De glazen stolp (Het wereldberoemde meesterwerk van de Amerikaanse schrijfster die in 1963 zelfmoord pleegde. Vrouw van dichter Ted Hughes, of was Ted de man van Sylvia?)

3 Een rijtje poëzie: de enige titel die we kunnen lezen is die van Jules Deelder - Ruisch

4 Murakami - Titel onleesbaar (Een Engelse uitgave, de Nederlandse uitgaven hebben een herkenbaar omslag)
5 Henk van Straten - Salvador
6 Gerbrand Bakker - Winterboek
7 Tommy Wieringa - Joe Speedboot

9 Philip Roth - Everyman 
10 E. Jellinek - De pianiste
11 Charles Bukowski - Pulp
12 Jennifer Egan - A Visit From the Goon Squad

13 Willem Frederik Hermans - Titel onleesbaar
14 Gokje: Justine - D.A.F. de Sade? (There's only one Justine, en dat is die van De Sade, toch?)
15 Tom Felling - The Candy Machine. How Cocaine Took Over the World

Foto 2
17 David Van Reybrouck - Congo
18 Chuck Palahniuk - Gekweld
19 Dave Eggers - Wat is de wat

4 opmerkingen:

  1. De bundel rechts naast 'Ruisch' is 'Songloed' van F. Starik.
    Heel erg leuk, deze boekenkastenserie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Erwin, wat een mooie rubriek is dit!
    Ik zou nog wel aanvullingen kunnen doen maar dit is mijn eigen boekenkast niet. De boekenkast is getimmerd door mijn vader maar staat in de woonkamer van mijn vriendin. Met haar boeken erin. Je zou kunnen zeggen: haar boeken zijn ook mijn boeken...
    bijvoorbeed: jennifer egan - a vistit from the goon squad en de verzamelde werken van biesheuvel (die driedelige blauwe cassette op de tweede plank) Verder Tom mcarthty- C en Tip Marugg- de hemel is van korte duur.
    Misschien sta ik ooit nog eens op de foto voor mijn eigen kast. In een kamer die wellicht te donker is om te fotograferen.
    Hoe dan ook: mooie rubriek; erg fijn.
    Groet, Maartje Wortel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Maartje, wat een leuke reactie! Ja, ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat 't niet jouw kast was. Maar wel mooi gezegd: 'haar boeken zijn mijn boeken'... Dus is het toch een beetje de boekenkast van Maartje Wortel. ;)
    Groet, Erwin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi zo'n zelfgemaakte kast ! ik heb dat ook alleen ik heb wel last van boktor ..

    BeantwoordenVerwijderen