woensdag 28 maart 2012

Bending Sounds - NYC Subway


Wil je de inwoners van een vreemde stad écht goed bekijken, ga dan ondergronds en verplaats je met de metro. Want in de metro zie je een dwarsdoorsnede van de stadsbewoners: zakenmensen, studenten, zwervers, scholieren, moeders en vaders met kinderen, iedereen reist met de metro. Je hebt alle tijd om ze - niet te opvallend - te bestuderen: wat voor kleding dragen ze? Zijn ze vrolijk? Op wat voor toon worden gesprekken gevoerd? Verder hou ik erg van de typische metrogeluiden die per stad verschillen: het signaal van de dichtklappende deuren, de aankondiging van de metrohaltes met de tot de verbeelding sprekende namen en het geluid van de voortrazende metro zelf.

Tim Sessler maakte hier een korte film over. Een zoals hij het zelf noemt 'experimentele' film, waarin de hierboven beschreven geluiden een belangrijke rol spelen. Sessler liep vooral rond op stations en door metrogangen, dus de metromuzikanten zijn in de film wel erg nadrukkelijk aanwezig. En nu ik toch kritisch bezig ben: ik vind het allemaal wel erg 'clean' gefilmd, het had van mij wel iets obscuurder gemogen. Maar goed, over all blijft het filmpje voor een metroliefhebber als ik boeiend om naar te kijken.

Vorige blogpost over het geluid van de New Yorkse metro op weblogamorf

   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten