vrijdag 16 maart 2012

Het zeemans ABC


Illustraties uit het kinderboek Het zeemans ABC, een 'luxe' deeltje uit de Gouden Boekjes reeks.
Ik ken de Gouden Boekjes nog van vroeger, ik had er een paar, deze uitgave zat niet in mijn verzameling.
Als ik de tekeningen bekijk, weet ik zeker dat ik dit boekje als kind ook leuk gevonden zou hebben. Want er is veel te zien op de tekeningen: scheepswrakken op de bodem van de zee waar een klein duikbootje tussendoor vaart, een duiker in gevecht met een zeemonster dat met zijn staart een matroos gevangen houdt, een schip dat vergaat voor de kust van een onbewoond eiland. Het zijn stuk voor stuk illustraties die de fantasie een duwtje in de rug geven.
Ik ben ervan overtuigd dat ik als kind net zo vaak naar de tekeningen zou kijken als ik nu doe, waaruit ik vervolgens de nogal 'zware' en beetje weemoedige conclusie trek dat je nooit verandert, en altijd hetzelfde blijft.

Gouden Boekjes website

(klik op de afbeeldingen voor een vergroting)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten