donderdag 24 januari 2013

De eerste animatie ooit. Door Winsor McCay.


Animatie uit 1921(!) van Winsor McCay. McCay is natuurlijk vooral bekend als tekenaar van Little Nemo in Slumberland. Het wereldberoemde 'stripverhaal' over het jongetje Nemo dat in zijn dromen de meest fantastische avonturen beleeft. Ik las Nemo toen ik nog een kind was en ben daarna altijd fan van Nemo gebleven. Niet alleen vanwege de schitterende tekeningen en het fantastische verhaal maar ook omdat Little Nemo altijd in zijn pyjama rondloopt, iets wat ik later, toen ik eenmaal uit huis was, ook vaak deed. Dagen bracht ik door in pyjama, de telefoon van de haak, levend als een kluizenaar op 4 hoog achter, met een stapeltje boeken binnen handbereik, klassiekers, want het lezen van meesterwerken vond ik toen belangrijker dan deelnemen aan het leven. (Oef, wat pathetisch gezegd, maar toch...)

Terug naar Winsor McCay. Op internet kwam ik onderstaand filmpje tegen. Een animatie - de eerste ooit! - van de hand van de Amerikaanse meester waarin een klein hondje uitgroeit tot een groot monster, dat hier een daar een hapje uit New York neemt. Een mooi getekend verhaal, hoewel de tekeningen lang niet zo mooi en spectaculair zijn als in Nemo. Wel een collecters-item dit filmpje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten