woensdag 29 mei 2013

Stadsvingers wroeten in de aarde - Een Amsterdammer gaat tuinieren. Afl. 5 Onkruid wieden


Nooit verwacht dat ik een strak gazon mooi zou vinden. En toch is het zo. Zo'n pas ingezaaide mat is toch het mooist als die egaal blijft. De grootste spelbreker van die groene vlakte is natuurlijk onkruid. Een beetje onkruid is niet erg, maar het moet niet het gras gaan overheersen. Wil de pas geplante struik, plant of bloem maar niet groeien en bloeien? Onkruid schiet uit grond, groeit tegen de klippen op en lijkt zich in no time te vermenigvuldigen. Ook al is het te droog of te nat, het maakt allemaal niet uit: onkruid woekert voort. Wat moet je doen om het te verwijderen? Je kan het natuurlijk met je handen uit de grond trekken, maar dat is een zwaar karwei dat ongetwijfeld makkelijker kan. Vandaar dat ik maar eens op YouTube heb gekeken op zoek naar een filmpje over handig gereedschap en wat tips.

Al gauw kom je erachter dat er een groot verschil is tussen onkruid bestrijden en onkruid verwijderen. Bij bestrijden komen vaak griezelige chemische middelen om de hoek kijken en daar willen we natuurlijk geen gebruik van maken. Wij zijn voor de bloemetjes, de bijtjes en de visjes. Het nadeel van bestrijdingsmiddelen simpel samengevat: ze komen in het grondwater terecht en zijn daarom slecht voor het milieu. Onderstaand filmpje is een voorbeeld van verborgen reclame voor zo'n bestrijdingsmiddel. We zien een man met een hoedje bij een gazon, en.... een grote sproeier gevuld met een griezelig bestrijdingsmiddel. Hij heeft het nog gezien: 'oude dametjes die met een aardappelschilmesje het onkruid verwijderden' bla die bla. Ja, lach ze maar uit die oude dametjes, maar die hebben niet het milieu verpest!



Een gereedschap dan? Huh! WTF! Dit gereedschap lijkt wel gemaakt om landmijnen onschadelijk te maken! Moet ik daarmee in mijn tuin aan de slag?



Nee, dank u. Zo'n apparaat vind ik te groot en te duur en het hapt bovendien hele stukken aarde uit mijn gazon.

De dame in het volgende filmpje heeft het over schoffelen. Dat werkt prima in de border maar ik zoek een apparaat om onkruid te verwijderen uit het gazon.



Hè, hè gevonden. Zoiets dus. 't Is een beetje een light-versie van die Afghanistangun hierboven. Maar wel geschikt lijkt me. Er wordt alleen niet bijgezegd hoe het apparaat heet:



Maar wat blijkt, volgens 'Moestuinmeisje' (brrr.... wat een vreselijke naam, vast zo'n humorloze onbespoten groentefundamentalist van 50 jaar of ouder) kan het ook met een eenvoudige hamer!



Bedankt Moestuinmeisje. En toch ben ik er nog niet helemaal uit. Want die aarde ziet eruit alsof er net met een tank overheen is gereden. Misschien toch maar wieden met een aardappelschilmesje?

2 opmerkingen: